Friday, May 21, 2010

Mencari yang halal itu fardu....

Entry kali ini lebih bersifat informasi dan jugak promosi ...sila baca dengan tekun hehehe
Pernah tak korang terfikir tentang makanan yang korang makan itu halal ke? itulah persoalan yang kita selalu fikirkan...jadi untuk mencarik jalan penyelesaian ..ok...masak jelah dirumah ...senang kita tau bahan yang dimasukkan...tapi sekarang bahan mentah pulak sayur sayuran..guna baja dari najis piglet...keli pun makan prot piglet...prot ayam...ayam pun ayam gelek motokar...tak tau betul ker cara penyembelihan nya..ayam tuh makan aper ...begitu jugak dengan lembu...dan cara terbaik kita pilih makanan laut...tapi larat ker korang ari ari nak makan ikan..udang..sotong...
Pagi neih aku dapat email dari ZZ ...bukan ziana zain yer...Zuzainika Zubir...which is something good to share....

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup
Dulu sebelum aku dan incik menceburi bidang ikan ini memang aku pun main belasah jer beli...tapi sikit demi sedikit kami belajar...maka pengetahuan ini biarlah kita kongsi bersama... aper jenis ikan..jika dier diternak di dalam kolam berlumpur...atau makan piglet dan sewaktu dengannya...protnyer akan kekuningan...so korang check prot korang kuning tak? hahahahhaha ok ok ...lawak sesikit...keli biasa yang korang beli dah siap siang kan....elehhhh ader hati nak siang sendiri...baru keli tuh melompat ...korang dah menjerit cam tarzan ahhahaha....biasa biler beli ikan..belek prot dier dulu ...isi ikan yang bersih seharusnya berwarna putih...bahagian perot jugak putih....cuba bau...memang bau ikan...tapi jika ikan itu bersih..tiada bau lain selain dari bau ikan itu....
Cuma aper yang mengecewakan aku adalah sikap sesetengah pengusaha kedai makan dan restoran yang lebih mengejar wang dari menjual benda yang halal....memang harga keli organik yang makan pallet sahaja...agak tinggi ...range antara 6-8 ringgit sekilo..itu harga runcit..bukan harga borong...tapi mereka mau untung lebih...dengan memilih keli yang makan piglet...iaitu 2-3 ringgit sekilo....dan kebanyakan yang kami tanya aderlah orang Islam. Sedih bila kita pk perkara ini. Sebab itu sekarang tiap kali makan ...kami tanya ikan keli aper...biasanya kalau keli organik...pengusaha akan meletakkan sticker..atau tanda yang menunjukkan ikan itu adalah ikan organik...
itu sekian hal...yang kita sebagai ibu bapa nieh...ader yang lebih mementing..brand baju anak...brand stroller...dari membeli makanan yang terbaik...pada aku...seboleh bolehnya...makanan yang akan menjadi darah daging kita tuh..biarlah dari sumber yang halal ...ini bila sebut jer...Dik..naper keli adik nieh mahal ? ....kak ini keli organik..memang mahal skit...ader yang buat muncung piglet...alah dik keli...sama jer...ikan jugak..kalau customer macam nieh memang aku malas nak layan dah....
so rakan rakan...tepuk dada tanya lah selera anda...kalau nak cuba keli organik..boleh lah carik kitaorang di lokasi terdekat:
Isnin - Pasar Tani Salak Selatan - Taman Salak Jaya - 4 ptg - 10 malam
Selasa - Pasar Tani Putrajaya - Presint 2 - 4 ptg - 10 Malam
Rabu - Cutiii maaaa
Khamis - Pasar Tani Country Homes - Rawang- 4 ptg - 10 Malam
Jumaat - Cuti ambik stok ikan
Sabtu - Pasar Tani Setiawangsa-dkt Giant Setiawangsa- 7 pagi - 12 tghari, Pej. Pertanian Batu 6 Gombak - 6 pagi - 10 pagi
Ahad - Pasar Tani PKNS Bangi - belakang PKNS Bangi - 7 pagi - 12 Tghari, Pasar Tani Bukit Angkasa, Kerinchi, 7 Pagi - 12 tghari
kalau ader kedai yang ingin membuat tempahan boleh telefon Azmi 019-635 3699. Harga borong akan diberikan. Patin dan Tilapia sangkar Sungai pahang pun ada.

1 comment:

PROJEK KELI KANVAS said...

jom p tgk blog ikan keli... :)