Thursday, October 7, 2010

Patin Masak Asam Tempoyak


Berbuih dah mulot aku nieh sebenornya memberi resepi dekat orang hehehe ...almaklum bini tokey patin kan...sesunggohnya tiap kali orang membeli...jawapan yang sama aku dengar...alahhh tak tau masak...takpe ..saya bagi akak resepi ehehehh ...siap tulis tuh...minggu depan dier datang lagik...dikkk...akak cuba jadikkk...bak lagik 2 ekor ehheheh ...baru tau penangan patin pahang...heheh

Mostly customer aku datangnya dari Perak dan Pahang sebab dua negeri nieh memang terkenal dengan ikan ikan sungai diorang....biasanya sementara diorang tunggu budak budak aku siang ikan....aku selalu tanya diorang nak masak aper...dari situlah aku tau memacam resepi....perbezaan antara cara masakan Patin Asam Tempoyak Pahang dan Perak....macam Perak diorang akan masukkan taugeh kasar tuh...Pahang biasanya akan campurkan timun cina yang kuning tuh...Patin Sangkar nieh macam macam cara boleh dimasak..kalau yang fresh...Kaum Cina suka buat Stim...sebab diorang kata kulit patin tuh paling banyak Omega 3...cara diorang mudah...blend bawang putih dan halia...lumurkan pada ikan...tuang skit minyak bijan...terus stim...siap...ehehhe senangkan...Patin nih pun bakar pun sedap..kalau korang pandai buat ayam berempah tuh...buat rempah yang sama ..lumurkan pada patin..bungkus daun pisang...terus bakar...atau Pahang punyer cara...tumbuk cili padi ..gaul dengan tempoyak...lumurkan pada patin tuh ..bungkus dulu dengan daun kunyit ..baru dengan daun pisang...emmm marvelloussss.....Apa pun ...selera masing masing...tapi aku tempek yang paling ramai suka lah...masak tempoyak cara Pahang....

Bahan-Bahan

20 biji cili padi
2 inci kunyit hidup
1 sudu garam kasar
(Semua bahan di atas ditumbuk, kemudian digaul bersama dua senduk tempoyak)
Ikan Patin Sangkar dalam 800g -1 kg (dipotong dan dibersihkan)
Daun Kesum
Bunga Kantan

Cara -cara

1. Masukkan ikan ke dalam periuk dan masukkan air agak agak tenggelam ikan.
2. Masukkan tempoyak yang telah digaul
3. Masukkan daun kesum dan bunga kantan
4. Panaskan di atas dapur
5. Apabila sedikit pekat, masukkan garam dan perasa.

Siap.

Senangkan ...so nanti boleh cuba...Ikan patin sangkar tak payah nak cuci beriya...cukup cuci dengan air mengalir dua tiga kali...tak perlu asam jawa atau asam limau. Mana nak carik patin sangkar??...hayaaaa...lagik mau tanya kaa?? call aku jelah ehheheh ...Selamat mencuba...



1 comment:

shiemz said...

arghhh...sedapnyer.... nak try la masak... 1st time rasa makan ikan patin nie mase pegi umah member kat pahang 6 tahun lalu... pastu terus kalu jumpa ikan patin masak lomak tempoyak mesti rembat... heheh