Thursday, June 4, 2009

Bye Bye Kampung Changkat...Welcome Bangi


Bulan nieh...bulan terakhir aku akan tinggal di Kampung Changkat...lepas nieh tukar warganegara pulak lah kan....ishkkk syahdu sebenarnya....
4 tahun aku dok Subang Jaya..masa nak pindah aku tak terasa sangat...mungkin aku tak berapa rapat kot dengan orang kat situ...tapi kat Kg. Changkat nieh lain sangat sangat...even baru setahun lebih dok situ...hubungan rapat tuh jadik aku sebak nak pindah...semalam...pakcik yang duk depan umah aku tuh datang ...ingat kan nak beli ikan..rupanya nak tanya betul ker kitaorang nak pindah....ishk...masa dier pujuk jangan pindah tuh...sebaknyer dada aku...terharu sangat...tapi control air mata wooo ehhehe ....
Kenapa kami pilih Kg. Changkat??....Dulu tapak projek Cendawan incik tuh kat Padang Balang...jadik kami cuba carik rumah dekat dengan kawasan tuh jugak...yang peting sewa mesti murah dan ader kawasan skit untuk projek cendawan tuh...maka jumpalah rumah kami sekarang...tuh pun kebetulan..incik tuh berenti beli air tebu sebab kepenatan..tanya kak idah ..dier kata kosong...Memang kalau tengok keadaan rumah tuh ...Ya Allah..dah nak roboh dah sebenarnya... tapi mengenangkan susah nak dapat kawasan ...sewa pulak murah...aku redha jelah...yelah masa tuh incik tuh baru resign..projek cendawan baru nak mula..aku pulak mengandungkan aliya masa tuh baru 2 bulan...fuhhh haruslah tidak boleh memilih sangat ..janji aku dna anak anak aku ader tempat berteduh....
Kira kitaorang dapat pakej lah...rumah dan tuan rumah yang buruk ahhahah...astafirulahalazim...ehhehe tapi Allah dah kata...setiap kejadian ader hikmahnya...disebalik rumah buruk itu...ader jiran jiran yang sangat baik hati ...mengambil berat...bertanya khabar...seolah olah berada bersama keluarga sendiri....aku rasa keluarga sendiri pun tak rapat camtuh...Atuk dan nenek depan rumah...yang rajin melayan umar dan uzair....Kak idah yang tah baper kali bagi air tebu percuma kat budak budak tuh...Abang Lan yang suker mengusik..anak anak mereka yang peramah...Kak Upik dan keluarga...Abang Hasan dan kak Lily...Ina dan Pak Dik... Kak Ton..ishk..sebak giler nieh..blom pindah lagik...
Kami dilayan bagai keluarga sendiri...takde langsung rasa bagai orang asing...masa pegi JandaBaik tuh pun..kira kami sekeluarga jer yang takde pertalian...yang lain semer ader hubung kait...Sunggoh berat hati sangat aku nak pindah...tapi terpaksa...kami perlukan ruang lebih besar untuk menampung ahli keluarga yang makin bertambah... teringat lagik kali pertama berbual dengan makcik makcik kat situ...aku lopong kejap..alamak..aper diorang cakap nieh...tiba tiba makcik tuh tanya aku betul tak lie? aku pun angguk angguk..yea yea ...ahhaha...diorang semer dok pakat gelak..diorang semer keturunan minang...jadik biler cakap slow tuh boleh lah aku tangkap aper dier cakap..tapi kalau dah laju ..uihh ..aku pun angguk jelah...

Walaupun berjauhan ..insyaallah..kami takkan lupakan..aku tau diorang akan sunyi sebab dah takde dah suara aku menjerit panggil umar ngan uzair ...dah takde dah rumah yang bising memanjang ...dah takde dah 2 budak yang suker tanya itu ini ...harap diorang pun akan ingat pada kami sebagaimana ingatan kami kat diorang...harap begitulah....

4 comments:

Liasari said...

iskk sedih gak ye nak tinggalkan jiran yg baik2 ni. huwaaa ko buat aku terkenangkan suatu hari nnti aku pun akan tinggalkan jiran2 baik hati dekat sini... adehh tu yg rasa berat je nak pindah umah sdri.
mcm ko ckplah, aku sdri pun dpt rumah yg buruk serupa umah hantu (tp aku dah cantikkanlah), dpt landlord yg haram x mau peduli paip pecah ke leaking ke hapa dia tau tiap bulan collection x miss. tp alhamdulillah jiran2 aku sumer baik2, caring... iskkk x smpi hati plak.

kakak ko makin jauh lari dr aku ye nun kat bangi tuh.

eza said...

lor...pindah bangi????
lagi la jauh ko nak gi keje nanti...huh...blom sempat nak jejakkan kaki kat banglo tu dah pindah kat villa lain plaks....
Per sebab ko pindah sana???
dekat ngan tempat ko nak niaga ker weiii...??

p/s: gambar yg ko nak dah taruk...

nOLie said...

Lia...
tulah ...sedey wehh nak tinggal..hahaha alah jejauh skitlah..orang rindu skit kat aku..kang korang menyampah ahhah

Eza
Sbbnya..banyak tapak kitaorang kat area sana..pastu mana nak carik rumah beso tiga bilik camtuh kat KL nieh sewa 600...jawabnyer cium ketiak bangla lah aku semula kena naik komuter dari UKM nun..

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

alahai sy puns ebak baca luahan hati kak nieh .. selamat menjadi warga bangi .. ;-)