Thursday, November 24, 2011

Tetamu Alam datang lagi...

Gambo google
  Sekarang, tiap tiap hari....di media massa...rata rata membincangkan isu yang sama...tetamu alam yang selalu hadir di setiap hujung tahun...kalau dulu ..selalu bertandang ke Pantai Timur...sekarang sudah tidak dapat dijangka...malah negeri yang tidak penah dilanda pun...pernah mengalami pengalaman buruk ini seperti Johor....emm pasti berlaku dimana mana dengan izinNya...

Kelantan dan Terengganu memang tidak pernah terlepas dari banjir.. Pahang pun penah kena jugak....banjir besar di Kuantan tahun 2002 tak silap aku...fuhh cukup mencabar...first time aku tengok kawasan rumah mak aku dinaiki air....gerun jugaklah memandangkan Sungai Kuantan tuh belakang rumah aku jer...masa tuh balik bercuti...pukul 3 pagi mak kejut...dik ..pegi tengok Ayah...Ayah dekat kedai...tengok barang kedai takut hanyut...Ya Allah..kat luar hujan tak berhenti ...sampai kat Kedai ..air sungai dah melimpah...tengok Ayah angkat kerusi meja..fuhh pagi tuh jugak tiket bas aku balik ke KL...camno tuh?...jalan raya tutup ..semer kereta tak boleh keluar dari kawasan perumahan ...masa nak balik tuh...seb baik ayah ader perahu memancing dier...naik perahu sampai kat Jambatan Kuantan tuh...abang aku tunggu kat sana...hantar kat Stesen Bas...fuhh memang adventure giler...itu yang terburuk penah aku tengok sepanjang hidup aku ...

Masa bencana tuh jugak..rumah mak mentua aku di Bukit Rangin tenggelam...tak boleh imagine baper dalam sebab Arwah abah tambak tanah tuk rumah tuh rasanyer dah cukup tinggi tuh pun air naik lagik...teringat masa pantangkan si Umar ...hujan tak berhenti...air kat rumah sebelah dah naik...dah cuak time tuh...terus bungkus kain baju...pindah rumah mak di Tanah Putih..heheh diorang dok cakap ..bukan Umar Abassyir...Umar albanjir hehehe sbb tulah sekarang..tiap kali berita...kami sentiasa tengok takut takut kawasan rumah mak mentua aku tuh air naik lagik ..dah lah tinggal sengsorang dengan cucu jer...risau jugaklah..sekarang kawasan Sungai Lembing dah naik air...jadi tak mustahil kalau Kuantan pun akan naik...

Umar...seronok berkelubung kain batik time ujan...

heheh kalau aku tanya incik dier tengah dukung saper...boleh jawab ke tak? heheh
Kepada mereka yang ditimpa Musibah Banjir..Semoga bersabar dgn ujian Allah...tak boleh bayang camner tengok harta benda hanyut...rosak.fuhh...

Geram dengan penyamun tarbus yang mengambil kesempatan merompak masa banjir melanda...


No comments: