Monday, April 6, 2009

Biarlah Allah yang membalasnya....

Aku sangka hasad dengki itu hanya akan berakhir disitu....rupanya telah dipanjangkan menjadi sesuatu yang tak diduga...
1 April 2009 ...aku memandu seperti biasa untuk ke tempat kerja....aku rasa tak sampai 10 minit....badan yang sihat secara tiba tiba mengigil kesejukan...suhu badan naik mendadak ...seluruh sendi lemah dan dalam kesakitan itu...alhamdulilah ..aku sampai Padang Merbuk dalam keadaan selamat....nasib baik Nazri yang jual barang 2nd hand tuh pun dah nampak aku macam kesakitan tak banyak sangat cakap...aku bayar duit stroller tuh ..dier pun terus letakkan dalam bonnet kereta....aku yang mengigil gigil terus masuk dalam shuttle van....staff lain pun cam pelik tengok aku ....dah kenapa mengigil ....sampai jer bank..aku campak beg...terus pegi klinik...Ya Allah..langsung tak boleh tegakkan badan....biler check suhu...tak demam pun...doktor tuh ingat aku memain agaknyer mengigil...aku buat bodoh..baring jer kat klinik tuh....tak penah lagik aku sakit macam nieh....
Dekat sejam aku terbaring dekat sana....akak klinik tuh jenguk sekali sekala...risau agaknyer sebab aku asik mengerang kesakitan...serius..beranak pun tak sakit camtuh....penyudahnya aku call hubby...datang ambik...dugaan lah pulak..dengan motor rosaknyer...tayar pancitnya...dekat dua jam baru sampai....memula ingat nak ambik keta ...aku dah tak tahan...aku nak balik ...tuh yang tawakal jelah tinggal keta kat padang merbuk tuh....Pegi Klinik Idzham..check pulak kat sana...doktor tuh pun tak tau kenapa ....dier kata viral fever agaknyer...balik rumah ..makan sesuap dua...makan panadol..terus baring...sakit dah tak tertanggung...masa tulah hubby suh bangun....Abang Lan..jiran kami datang ....aku mula mula cam blur blur...yelah tengah sakitkan...bila dier suruh duduk depan dier...bacakan dua tiga ayat...aku dah syak sesuatu...
Sah...mereka main cara halus...rupanya hubby pun dah kena..tapi dier tak bagitau..dier takot aku risau...dan bila dah kena dekat aku baru dier bukak cerita...Ya Allah ..jahatnya manusia ini ...nasib baik ader yang boleh membantu...kalau tak, tak taulah nak cakap...Alhamdulilah...keadaan aku semakin pulih...Sabtu lepas gagahkan jugak badan...tolong hubby meniaga di Melawati..."dier" terkejut agaknyer sebab nampak kami suami isteri masih elok berniaga..sabar jelah...bulan nieh jer kami kat sini ..bulan depan kami dah takde...kalau dah tamak sangat ....tunggu jelah bulan depan..bawaklah ikan banyak banyak ..moga murah rezeki kamu...
Buat manusia itu....ingatlah balasan Allah....kami suami isteri tidak berdendam....kerana hati kami tidak seperti hati kamu....tetapi satu saja amaran....tersentuh anak anak kami....maka ke lubang cacing kami cari kamu....ingatlah...Allah yang memberi rezeki kepada kamu...seandainya kami tidak lagik berniaga di situ..kalau Allah kata rezeki kamu hanya setakat itu...setakat itu sahajalah...
belajarlah bersyukur dengan Nikmat Nya.....

1 comment:

Liana said...

Akak, sukarkan kalo ada org cam tu! Sy pun kadang2 fed up dgn org2 nie! Bila baca cerita akak, sy teringat kat abah yg baru je baik hasil santau. Entah berapa kali dia nak mencuba kami tak tau ler... Hanya DIA yg maha mengetahui. Harap akak sekeluarga bersabar yer...