Tuesday, March 31, 2009

Orang Melayu yang Busuk hati....

sedihh...betul aku sedih ..masih ader lagik manusia seperti ini .....
kenapa tak pinjam mentaliti orang cina dalam berniaga nieh kan...tengok orang cina...kedai jual barang yang sama...tapi kedai diorang sebelah menyebelah ...berpuluh tahun..takde masalah...orang melayu..tak sampai setahun..lepas tuh dah setat berbomoh bagai...kenapa diorang tak percaya bahawa rezeki tuh datang dari Allah...Allah dah sediakan bahagian masing masing....
Cuba ko pegi satu kedai pemilik Cina...tanyakan satu barang...tapi kedai dier dah habis atau takde stock...biasa aper tauke tuh akan jawab...U pegi itu kedai sebelah..dier ader juai jugak...takpun..u pegi itu kedai simpang sana..dier ader juai jugak.....Cuba kalau pegi kedai milik orang Melayu...kalau barang kedai dier dah habis atau takde stock aper jawapan dier?...OOo kedai kitaorang jer jual nieh..takde dah kedai lain....takpun ..kedai sebelah ader jual..tapi mahal...tak original....nampak kan disitu.....
Dan itulah yang terjadi pada aku....masing masing jual ikan air tawar...tapi aku sangkar sungai...dan dier produk kolam....rezeki masing masing...percaya jelah pada Allah...tapi orang melayu ini sanggup menjatuhkan orang melayu yagn lain..demi tamak ...dan kerana ini ..bulan depan ...bulan terakhir aku berniaga di Pasar tani Melawati...dan kami akan mencari tapak baru....
Sesungguhnya Allah itu maha Adil....aku percaya rezeki itu ader dimana mana...aku takkan putus asa dan patah semangat ....hanya kerana seekor dua orang Melayu yang tidak ader hati perut ini....

2 comments:

Che An Naszeri said...

mmg org cmnila yg memalukan kaum kite sendiri kak..
die sorang je nak berjaya

huh..chaiyyok kak..
jgn putus asa okeh!

nzh1979 said...

sabo je la noliek oit.. org bangsa kita mang tak leh tgk org lain senang..
mungkin tempat lain rezeki ko lagi murah.. moh pindah sini kat sg buloh..ekeke gile perok jaoh.. manatau sini makin laku ikan2 ko