Monday, March 23, 2009

Hanya Allah sahaja yang tahu....

Aku hanya mampu tersenyum....

tak tau dah aku nak respon aper biler dengar cerita pasal salah seorang saudara kami...umur dah lanjut...berkahwin pun masa umur dah 40 lebih....tapi tak sampai dua tahun...dah sibok..kata nak bercerai...emm...alasan ..rasa tertipu...sebab ingatkan dah kawen hidup senang...tapi lagik susah...sebelum kawen bahagia..tapi dah kawen derita jer....

Ya Allah...baru skit diberi ujian..dah sampai ke tahap tuh...kalau cam aku neih ...agaknyer dah bunoh diri agaknyer....satu perkataan jer ...biler datang masalah nieh....REDHA...tuh jer....kalau redha ..insyaallah...perasaan marah..benci...dendam tuh akan hilang ...sebaiknyer diganti dengan perasaan muhasabah diri sendiri....carik punca...mana datangnya....walaupun punca itu kadang kadang bukan datang dari diri sendiri....

Bila tiba saat saat itu...selalu aku ingatkan diri aku....Allah tidak akan menguji umatnya ..melebihi kemampuan diri umatnya itu....sebab itu aku boleh pujok hati aku nieh...aku kuat...aku tabah...walaupun hakikatnya....aku jugak macam orang lain...menangis biler sedih...merajuk biler terasa hati...tapi ...rasa cam tak guna dah semua tuh...kalau menangis air mata darah sekali pun...takde saper yang peduli.....jadi...untuk aper bazirkan air mata....

Aku tatap ...satu satu wajah pengubat hati aku...walaupun kadang kadang sedey..biler ader yang bertanya..."Kenapa mama menangis".....kalau aku jawab pun...diorang takkan faham....cukuplah aku tau...ada yang sayang pada aku...

Bila ada masalah...kita pk...masalah kita paling besar ..paling teruk...
hakikatnya...masih ada lagik...yang lagik teruk...dari kita....
jadi..usahlah dikenang...mengapa mesti aku yang menerima semua ini....

2 comments:

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

saya dan hubby dah rasa saat susah senang .. tp kena kuatkan diri ..sabar byk2 ... dugaan yg diberi Allah tu kan nk uji kita kan kak

redrania said...

ehehe...penyu menagis tiada siapa yang tahuu..hahaha..apa lak kaitan penyu nih wehhh...ekekeke