Thursday, February 19, 2009

Puteri Gunung Ledang The Musical.....















fuhh hebat!


tuh jelah yang boleh aku cakap pasal teater nieh....memang best....in terms of costume..props ...semer sangat cantik dan canggih...aku nieh bukanlah dari kalangan pengemar teater sebenarnya...tapi biler tengok PGL nieh ....buat aku teruja nak tengok teater lain....dan Istana budaya ...perghhh world class....cuma citer yang buat kat situ yang tak world agaknyer..tuh yang tempat tuh suram skit kot....

Sampai kat Istana budaya semalam ngam ngam kol 3....show pun memang start kol 3 kan...perghh parking penoh....dasat betol....aku punyer lah pening nak pakai aper biler diorang sibok pasal kod etika berpakaian....sampai aku suh incik tuh tuko baju punyerlah takot tak leh masuk ehehheh bising mamat tuh....tapi tengok orang lain selamba sempoi jer tengok PGL tuh....masuk masuk cari seat....YES!!!! sangat strategik....seat kitorang duduk dekat Stall H16 ngan H17...maksudnyer....barisan ke 3 dari hadapan....dan betul betul centre...memang clear giler...bleh nampaklah muka sorang sorang dengan jelas....dengan musician depan kitaorang ...wallah.....manyak siok....aku tanya member aku ...seat yang kitaorang duduk tuh rasanyer harga dalam 180 above kot....


Start jer...fuh kagum betul tengok props dier...dengan hang kebunnyer complete....biler keluar jer penari...ayohhhh ...semer berkemban....looo....tetiba terang pandangan mata incik tuh yang mengantuk mulanyer.....maunya tak ...duduk depan ..clear giler...boleh main teka teka plak size ngan cup aper...hampeh betul......tapi lakonan AC memang memberangsangkan ....meremang bulu roma dengar sore dier....pastu Tiara....Adlin...Ida Bayan tuh...Pakcik menteri majapahit tuh....totally semer memang perfect...cuma satu jer yagn aku rasa kekurangan skit kat PGL nieh....something yang aku rasa buat teater nieh cacat skit....

Hang Tuah!!...yea...hang tuah dier sangatlah kayu....mungkin dier tak biasa cakap Melayu....tuh yang main hafal jer dialog...langsung tak menjiwai watak Hang Tuah....biasa biler sebot Hang Tuah ...kita expect...dier gagah...nama dah laksamana kan...cool...ader perwatakan dan ciri ciri kemelayuan..tapi malangnya mamat tuh takde ciri ciri tuh..so biler dier keluar tuh cam ala..boring tul mamat celup neih.....kalau M. Nasir yang bawak watak tuh fuhhh mesti meletup letup.....Scene paling best...masa part Adlin menari....sultan miang nak berbini kan ahhahaha...seb baiklah Melaka sekarang takde sultan...kalau tidak mampuih kena saman.....


Biler lihat penari penari tuh semer atas pentas...fuhh....secara otomatik kepala aku teringat pada zaman kegemilangan aku dulu ...muahahahha....dulu aku pun penari jugak...penari angkatan seniman pahang ...jabatan perpaduan negeri pahang...pelapis yayasan pahang....masa tuh seronok...ikut buat show merata rata...pakai baju cantik..mekap cantik cantik...menari tarian tradisional...sebenarnya ader satu perasaan tau biler dok atas stage nieh...tak tau nak describe camner....emm...rindu saat saat tuh....sekarang takde dah ..menari tuk laki jelah ehhehehh


Aperpun tahniah untuk krew PGL The Musical nieh...teater malaysia maju setapak lagik ..sunggoh aku bangga biler tengok ramai Mat Salleh tengok teater nieh....sebelum kitaorang pegi PGL tuh ...sempatlah aku meronda ngan incik somi carik tapak baru tuh projek terbaru kami ehheheh ...projek aper? heheheh biarlah rahsia....target lokasi kat sekitar batu 13 Gombak...mesti korang cakap...aper ke jadahnya aku laki bini buat kat dalam hutan tuh kan ...ehhehehe aderlah..tak leh kasik tau lagik ...hehehe ....




Dalam dok belek belek tuh...berentilah kat dua tiga biji resort kat dalam tuh...fuhhh lawonyer air dier...rasa nak terjun jer....nanti boleh angkut 2 mamat tuh mandi....nak campak aliya sekali lam air boleh mauhahahahah....

No comments: