Wednesday, March 30, 2011

Bila berniaga

Cuba korang tanya semer orang meniaga...penah tak kena tipu?...kalau dier jawab tak penah ..memang aku salute...sebab tipu aderlah termasuk dalam sebahagian dari dunia perniagaan...

Dan cam aku nieh...emm tok sah citerlah...kadang kadang..kita sangka orang tuh baik ..nak membantu...nak menolong...kita anggap macam saudara sendiri...tapi rupanya..dalam nak menolong...ader jugak menda yang dier nak kenakan kita...

kalau korang baca kisah aku dulu ...korang tau saper yang aku maksudkan ...selepas kejadian tersebut..kami memang tak penah ambik tahu hal dier...tak penah kacau perniagaan dier atau keluarga dier sekali pun...tapi dia tidak..siap balik kampung jumpa mak mentuaa aku warning bagai..wahhhh ko ingat ko punyer sedara jer yer...

Dan kini..dah dua kali...pertama..dier antar orang...konon orang tuh bengang ngan dier..nak meniaga sendiri..nak beli ikan ngan kitaorang...tapi nak bil to bil...tapi 100 kg...waaaaaaa...ada sesuatu di situ..so lepas deep discuss ngan incik..tak boleh jadik..kalau buat dier last minute cancel ambik ikan..uuu banyak cost nak tanggung tuh...bila mintak bayar separuh..macam macam alasan bagi..takde transport nak ambik lah aperlah..lepas tuh terus senyappp...maka...tepatlah aper yang ku ramalkan....


Semalam sorang lagik...mengaku menjadi mangsa...mintak supply ikan..siap nak tanya baper harga bagai...sorry..all discussion must go through Mr. Azmi...perghhh cakap omputeh ehheheh gitulah kiranya...bila dier banyak sangat tanya..aku cakap..call hubby..jumpa dan bincang...sampai sudah tak datang...

Buat manusia yang masih berhasad dengki itu...ingatlah ..rezeki itu di tangan Allah...jangan takbur...kami sekeluarga tidak penah atau niat sekali pun nak menabur pasir dalam periuk nasi sesiapa..jadi..tolong jangan cuba buat perkara macam tuh..


1 comment:

AdanyaKauUntukku said...

itulah org melayu...kan kan kan...
kalau bangsa lain....dia tak biarkan bangsa dia jatuh...naik sama2